نوشته شده توسط : کسری

اثر مواد سمی گوشی موبایل بر انسان و محیط زیست

  • اثر مواد سمی گوشی موبایل بر انسان و محیط زیست

    زمانیکه گوشی های موبایل بصورت نامناسب بازیافت شده یا در نهایت به زباله دانی ها منتقل شوند، بر هرکدام از سیستم های بدن انسان که در نزدیکی آن قرار بگیرد تاثیر منفی می گذارند. گوشی های موبایل شامل مواد سمی مختلفی از قبیل سرب، جیوه، آرسنیک، کادمیوم، کلر و برم میباشند که می توانند در آب هاب زیرزمینی رخنه کرده و با آسیب رسانی به خاک، آب، سبزیجات، حیوانات و انسان ها، وارد زنجیره غذایی نیز گردند.

    مواد سمی گوشیهای موبایل

    مواد سمی تلفن های همراه و تبلت ها

    سرب (Lead) در بسیاری از اجزای گوشی های موبایل از جمله بردهای مداری، باتری ها، به عنوان پایدارساز محصولات PVC یافت می شوند. در معرض سرب قرار گرفتن، میتواند باعث آسیب به سیستم های تناسلی، خونی و عصبی گردد.

    جیوه (Mercury) در باتری، نمایشگرهای کریستالی و بردهای مداری گوشی های موبایل استفاده می شود. یک گوشی موبایل حاوی بیش از دو گرم جیوه میباشد. در معرض جیوه قرار گرفتن باعث آسیب کلیه ای و مغزی می شود.

    آرسنیک (Arsenic) در میکروچیپ های بسیاری از دستگاه های الکترونیکی از جمله گوشی های موبایل یافت می شوند. مسموم شدن با دوزهای بالای آرسنیک می تواند کشنده باشد. دزهای پایین این ماده باعث تاثیرات منفی بر روی پوست، کبد و سیستم های تنفسی و عصبی می گردد.

    کادمیوم (Cadmium) در باتری گوشی موبایل استفاده می شود. این ماده میتواند باعث اختلال در مهارت های رفتاری، آموزشی و شناختی کودکان شود و همچنین آسیب های کلیه ای نیز به دنبال دارد.

    کلر (Chlorine) بخشی از پلاستیک های استفاده شده در گوشی های موبایل بخصوص پلی وینیل کلراید (PVC) میباشد. PVC بیش از ۳۰ درصد گوشی موبایل را تشکیل میدهد. در معرض کلر قرار گرفتن (کلری که به صورت مناسب سازماندهی نشده باشد) باعث آسیب بافتی و تخریب ساختار سلولی می گردد.

    برم (Bromine) بخشی از مواد شیمیایی بازدارنده آتش میباشد که با نام بازدارنده های آتش برمیده شده شناخته می شوند. این ماده میتواند باعث عقب افتادگی های رشدی و شناختی گردد. مطالعات نشان داده است که برم میتواند باعث به برهم خوردن تعادل هورمون تیروئید، آسیب مغزی و سرطان گردد.

    گوشیهای هوشمند نسل جدید

    زباله های الکتریکی

    زباله های الکترونیکی ۲ تا ۵ درصد زباله های جامد شهری ایلات متحده را تشکیل میدهند و هر ساله بین ۳ تا ۵ درصد افزایش می یابند و باعث افزایش مواد سمی مخربی می شوند که در اکو سیستم ما رخنه کرده اند. برای متوقف کردن این موج مرگبار، بنگاه های تجاری و افراد باید گوشی های موبایل و دیگر وسایل الکترونیکی مستعمل را فقط توسط بازیافت کنندگان تایید شده از طرف متخصصان الکترونیک (e-Stedwards)، بازیافت و بازسازی نمایند تا مطمئن شوند که مواد سمی آن در نهایت حتی به زباله دانی نیز منتقل نشوند. متخصصان الکترونیک عموما استاندارد طلایی را برای بازیابی مواد الکترونیکی به رسمیت می شناسند.

    به علت نقصان قانون گذاری در ایالات متحده، ممنوع کردن صادرات مواد الکترونیکی مستعمل و دورافتاده توسط یک کمپانی بازسازی مواد الکترونیکی تایید شده از طرف متخصصان الکترونیک، یکی از معدود روش هایی است که میتواند بازیابی مسئولانه دستگاه های الکترونیکی و صادر نشدن آن به کشورهای دیگر را تضمین نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره استاندارد متخصصان الکترونیک و دستیابی به لیست بازیافت کنندگان مواد الکترونیکی تایید شده به سایت www.e-Stedwards.org مراجعه کنید.

    e-Cycle یکی از کمپانی های بازیافت و فروش اشتراکی موبایل به بسیاری از سازمان های بزرگ جهان میباشد. این کمپانی به عنوان اولین کمپانی بازیافت موبایل که به تاییدیه e-Stedwards دستیابی پیدا کرده و به بالاترین استانداردهای زیست محیطی و سلامت و امنیت کارگر وفادار است.

    E-Cycle  یک روش ساده، امن، محیط زیست-محور و سودآور را به بنگاه های تجاری پیشنهاد میکند تا گوشی های موبایل و تبلت های مستعمل را فروخته و بازیابی نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.e-Cycle.com مراجعه کنید.

    برگرفته از E-Cycle.com

    ترجمه و بازنویسی: حسین موسوی (مدیر سایت بستیکال)



:: برچسب‌ها: خواندنی , مطالب جالب , سایت تفریحی , جک , عکس جالب , اخبار روز , تازه های تکنولوژی , وبلاگ ایرانی , اس ام اس ,
:: بازدید از این مطلب : 1204
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 تير 1394 | نظرات ()

بک لینک بک لینک